HjemArtikler5 tips fra ekspertene: Når leksene er blitt et problem

5 tips fra ekspertene: Når leksene er blitt et problem

Artikkel 4

Mange familier opplever at lekser er den store stygge ulven i hverdagen, og både voksne og barn blir dårlige bare av tanken på å skulle gjennom leksene om ettermiddagen. Lekser kan føre til frustrasjon både hos foreldre og barna deres, som igjen leder til krangling og stress.

Er dette en situasjon du kjenner deg igjen i, kommer forfatterne bak Møkkalekser!, Elin Natås og Anne Lene Johnsen, her med sine beste råd for bedre læring og mindre leksestress.

Snakk med barnet om situasjonen

Sett dere ned sammen, voksne og barn, for å snakke om og være ærlige på at de har et problem, og at det er det vi voksne som må løse. Ta ansvaret bort fra barnet og møt barnet med forståelse, og si for eksempel at «du, dette skal vi finne ut av sammen».

Denne samtalen er veldig viktig, det viser at du tar barnet ditt på alvor og at du som voksen skal ordne opp. Når vi har disse samtalene med barn og foreldre, ser vi på barna at de blir utrolig lettet. Det ser ut som noen tar fra dem en veldig tung sekk. I tillegg tar vi fra dem følelsen av å være dumme og hele tiden komme til kort. Spør barna om hva de opplever som vanskelig og hvordan de har det «i følelsene» sine. Da åpner de ofte opp og setter ord på hvordan de opplever situasjonen og hva de føler. Dette er et godt utgangspunkt for oss voksne slik at vi kan hjelpe dem i en vanskelig og vond situasjon. Gi dem ros for at de er flinke til å sette ord på hvordan de har det og fortell dem at dette skal dere ordne opp i sammen med læreren.

Snakk med barnets lærer om situasjonen

Fortell at leksene er blitt et stort problem hjemme, og at dere ikke får det til. Både foreldre og lærere har samme mål, de ønsker at barna skal lære, trives og ha det bra. Lærere har ofte opplevd at elever sliter med lekser og at det kan være mye styr og bråk hjemme. Med bakgrunn i sine erfaringer har de helt sikkert mange gode råd og komme med. En åpen dialog med læreren er viktig for å kunne løse en vanskelig situasjon som har med skolen og leksesituasjonen å gjøre.

Ta leksefri

Om situasjonen har gått helt i stå kan det være lurt å ta helt fri fra lekser i en periode,

i samarbeid med læreren: Ta en liten leksepause, kanskje en ukes tid for å få en pause fra stresset, og for å få tid til å finne løsninger sammen med læreren. Hvis det er noen deler av leksene som går bra, kan de gjøres, men ta litt fri fra problemområdene. Er for eksempel leseleksen et problem kan foreldrene lese leseleksene høyt for dem. Men husk, det er viktig å snakke med barna om dette og at dere gjøre dette i en periode mens dere finner ut av hvordan dere sammen skal finne gode måter å få gjort leksene på.

Fyll på tanken

Sørg for at både foreldre og barn har fylt magen med sunn mat før leksene. Å gjøre lekser med lavt blodsukker er ikke å anbefale – da blir lunta kort hos alle involverte.

Avslutt mens lek(s)en er god

Ikke gjør lekser i mange timer. Da blir man helt utslitt, og barnet opplever mye manglende mestring – det blir bare stress og en negativ spiral av å prøve og prøve. Det er viktig å slutte mens mestringsopplevelsen er der, på den måten blir det mer lystbetont å gjøre lekser neste dag. Slutter dere når situasjonen er på sitt verste drasser man den negative opplevelsen med seg neste dag. Den hemmer læring og det er ikke det vi ønsker for barna våre. Målet er å fremme læring og sørge for mestring, og dermed lærelyst.