Ingen varer i handlekurven

Logg inn

Har du ikke bruker? Registrer deg

Har du glemt passord? Tilbakestill

HjemKlubben
9788284190044 org

en granskning

199,-

Han hadde vært omgitt av rykter om overgrep i årtier. Den velkjente kulturprofilen hvis prestisjefylte klubb tiltrakk seg medlemmer fra Svenska Akademien, klubben der kunstnerskap ble født og døde. 21. november 2017 ble journalisten Matilda Gustavssons reportasje om kulturprofilen publisert i Dagens Nyheter. Atten kvinner vitnet om voldtekter, trusler og trakasserier. Dette ble begynnelsen på en rekke hendelser som skulle få en av verdens tyngste kulturinstitusjoner til å slå sprekker for åpen scene. I Klubben utdyper Matilda Gustavsson sin granskning av makten i kulturverdenen og av grensen for hvor langt man kan gå i kunstens navn. Hun skriver om tiden omkring publiseringen, etterspillet der kulturprofilen blir dømt for voldtekt og om motsetningen i Akademien. Matilda Gustavsson (1987) er kulturjournalist i Dagens Nyheter. I 2016 mottok hun Publicistklubbens pris, Guldpennan, og i 2018 ble hun tildelt både Tidskriftspriset Årets journalist og Stora Journalistpriset i kategorien Årets avslöjande.

«… en av årets viktigste bøker.»
«Viktig om metoo og maktmisbruk.» Terningkast 5!
«Imponerende, viktig og velskrevet.» Terningkast 5!
«Klubben er edruelig, men skarp og dypt sjokkerende.»
«Matilda Gustavssons Klubben er et eksempel på hvordan god metoo-journalistikk kan se ut.»

Informasjon

ISBN/Varenummer